Gewoon fietsen in de winter

Pas als het twintig graden vriest, wordt er echt minder gefietst. Met die boodschap opent Timo Perälä het derde Winter Cycling Congress dat dit jaar in Leeuwarden plaats vindt. Toch moet er meer gedaan worden om het fietsen, zeker in de winter, te promoten. Want hoewel in de meeste landen ook in de winter gefietst wordt, laten de cijfers duidelijk zien dat het gebruik van de fiets flink daalt in de wintermaanden. Daarom heeft Perälä het congres drie jaar geleden opgezet. Ook al lijkt de situatie in zijn woonplaats Oulu vrij ideaal.

Jeugdcircus Saranti laat haar kunsten zien bij het begin van het congres.

Jeugdcircus Saranti laat haar kunsten zien bij het begin van het congres.


Van de 845km aan fietspad wordt bijna iedere kilometer schoongemaakt als er sneeuw ligt. “Het maakt niet uit op welke fiets je rijdt, ook met de racefiets kun je in Oulu fietsen,” zegt zijn collega Pekke Tahkola. Het is fascinerend om te zien hoe ze het in Oulu aanpakken. Niet alle sneeuw wordt verwijderd, er blijft een dun laagje over dat een goede harde ondergrond vormt om te fietsen. Om genoeg wrijving te hebben zitten er dunne ribbels in de sneeuw, als het echt te glad wordt, wordt er gravel gestrooid. Zout is uit den boze. De omstandigheden in Oulu zijn er dan ook naar. In Nederland dooit het overdag nog wel eens, waardoor de mooie sneeuwlaag al snel pulp wordt. Als dat opvriest in de nacht, heb je onbegaanbare wegen. Toch kan de aanpak van de Finse stad een goede inspiratie zijn om het fietsen in de winter in Nederland beter mogelijk te maken.

Een congresganger probeert zo langzaam mogelijk te fietsen tijdens de slow bike competitie.

Een congresganger probeert zo langzaam mogelijk te fietsen tijdens de slow bike competitie.


Ieder land heeft zo zijn eigen problemen, afhankelijk van het klimaat en de cultuur. Het mooie van het Winter Cycling Congress is dat niet zozeer gepraat wordt over de problemen, maar meer over de mogelijkheden en hoe normaal het eigenlijk zou moeten zijn om in de winter te fietsen. Natalie Gille uit Minnesota laat een groot goede voorbeelden zien hoe vrouwen gestimuleerd worden om te fietsen. Een forens heeft van haar werkgever onder andere een verwarmde plek voor haar fiets. Dat zijn positieve prikkels die werken. Tegelijk is er een cultuuromslag nodig, naar verhouding rijden maar weinig vrouwen in de Verenigde Staten op een fiets. Dat komt omdat vrouwen daar nog meestal de zorg hebben voor de kinderen en de infrastructuur niet echt ingericht is op het fietsgebruik.

Lezing van Natalie Gille

Lezing van Natalie Gille uit Minnesota.


Zelfs in een fietsland als Nederland gaat de auto nog altijd voor, zegt Anton van Osta van de Antea Group. Een groot deel van het congres gaat dan ook over de infrastructuur. Hoe kunnen gemeentes zorgen dat fietsers ruim baan krijgen, die in de winter uiteraard ook goed berijdbaar zijn. En hoe moet je omgaan met de verschillende soorten fietsers. Zeker nu de e-bike, in Nederland althans, een flinke opmars maakt en steeds meer ouderen blijven fietsen. Van Osta is opvallend positief over de e-bike. Het enige mogelijke probleem is de hogere snelheid die zeker bij ouderen tot gevaarlijkere situaties kan leiden. Terwijl de SWOV net een rapport heeft gepubliceerd waaruit blijkt dat ouderen juist beter in staat zijn om hun risico’s in het verkeer in te schatten. Het laatste woord daarover is nog niet gezegd.

Waar iedereen het in ieder geval wel over eens is, is dat de fiets een zeer bruikbaar en duurzaam vervoersmiddel is. Of zoals Herbert Tiemens het zegt: “fietsen is de oplossing voor bijna alles.” Niemand op het congres die het daar mee oneens is. Echte grote meningsverschillen zijn er sowieso niet. Het gaat vooral om elkaar te inspireren en daarin is het congres meer dan geslaagd. Misschien is de belangrijkste boodschap wel dat je vooral positief moet zijn en laten zien hoe gewoon het is om te fietsen, ook in de winter.

Categorie:

Nieuws

Voeg een reactie toe

Je naam, e-mail en reactie zijn verplichte velden. Het e-mail adres wordt nooit gepubliceerd.

De volgende HTML tags kunnen gebruikt worden in het reactieveld: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>